KursFoto_DSC6144

Temat fotografowania w ruchu nadal jest najczęściej poruszanym tematem w pytaniach jakie zadajecie nam na kursach

Często wykonując amatorskie fotografie ruchu, biegnących zwierząt lub dzieci w domu, nie jesteśmy w stanie wykonać poprawnego ujęcia. Szybko zniechęcamy się zrzucając odpowiedzialność na stary, słaby, aparat, obiektyw. Dziś przedstawię wam prosty sposób na to jak poradzić sobie z tym wyzwaniem fotograficznym.

W poprzednim odcinku napisałem jak fotografować zwierzęta w ruchu, wykorzystując panoramowanie by uwypuklić dynamikę ruchu. Tym razem na przykładzie zwierząt będziemy „zamrażać” obraz w kadrze szybko poruszających się modeli w kierunku na wprost do nas.

Najczęstszym problemem jest trudność z opanowaniem AF Auto Focusa. Próbując ustawić ostrość obiektyw nam szaleje, nasz model się zbliża i nawet jeśli uda nam się wyzwolić migawkę wszystkie zdjęcia są nieostre.

Przygotowanie miejsca

Jak do każdego zadania i do tego dobrze jest się przygotować. Niezależnie od tego co będziemy fotografować przyda nam się pomoc drugiej osoby.

Zadaniem naszego asystenta będzie panowanie, uspokajanie i nagradzanie naszego pupila. W tym czasie my będziemy mogli się skupić na fotografowaniu.

W pierwszym kroku musimy wybrać miejsce i zadbać o dobrą ekspozycję, a więc musimy mieć odpowiednią ilość światła by zdjęcia w ruchu przy dużej szybkości nam wyszły

Dobieramy tak miejsce by nasz pupil nie miał innej możliwości jak tylko pobiec wprost na nas mijając nas po prawej lub lewej stronie. Dobrą zachętą będzie ulubiona zabawka plus nagroda za dobrze wykonane zadanie.Lekcja 2 plan sytuacyjny

Przygotowanie Aparatu

Do fotografowania dynamicznych scen ruchu zaleca się używanie trybu AF-C Auto Focus Continous /AF Śledzący – po wciśnięciu w aparacie do połowy spustu migawki aparat na wybranym punkcie AF widocznym w wizjerze będzie kontrolował odległość i dostosowywał się do zmian, widocznym efektem jest ciągłe utrzymanie ostrości na obiekcie oraz kręcący ciągle mordką obiektyw/. My zastosujemy w pierwszym wariancie AF-S Auto Focus Single /AF Pojedynczy – po wciśnięciu do polowy spustu migawki, aparat ustawia AF na punkcie wybranym w wizjerze i blokuje ostrość, bez względu na nasze dalsze operacje np. przekadrowywanie obiektyw jest zablokowany na ustalona odległość aż do zwolnienia spustu migawki, poprzez zabranie palca lub wciśnięcie spustu i wyzwolenie migawki/. W drugim wariancie zrezygnujemy z automatyki ostrości przełączając na tryb pracy manualny bez AF.

przelacznik

Przełącznik AF w zależności od modelu aparatu może inaczej wygladać

 

Zabieramy się do zdjęć

Na ustalonym planie zdjęciowym wybieramy jedno miejsce w którym będziemy fotografować naszego zwierzaka. Aby ułatwić nam pracę najlepiej jest ustawić coś co będzie nam pomagać ustawić ostrość w naszym przykładzie jest to kwiatek i to na niego ustawimy ostrość. Wykonujemy zdjęcie testowe i sprawdzamy jak dużą mamy głębie ostrości /w jakim przedziale wszystko jest ostre, zanim obraz zacznie się rozmydlać/ to nasza strefa ostrości. Gdy nasz pupil wejdzie w tą przestrzeń będziemy wykonywać serię zdjęć aż do momentu gdy nasz pupil wyjdzie ze strefy ostrości.

Lekcja_widok_wizjer_zakres_ostrosci

Strefa ostrości dla ułatwienia ustawiona na wysokości kwiatka, Możemy sobie pomóc ustawiając ostrość na kwiatek.

Po takim przygotowaniu nie pozostaje nic innego jak zanęcić pupila zabawka pomocnik przywołuje go do siebie i w momencie wejścia zwierzaka w strefę ostrości wykonujemy kilka zdjęć*.

*Musimy pamiętać aby aparat przełączyć w tryb seryjny, w trybie zdjęć pojedynczych aparat wykona tylko jedno zdjęcie a nasze ponowne wciśnięcie spustu migawki wymusi ponowne ustawienie ostrości o ile tryb AF-S jest włączony. W takiej sytuacji możemy nie zdążyć wykonać kolejnych ujęć. Dlatego niektórym może pomóc wyłączenie AF i przełączenie na tryb manualny M. Pamiętajmy ze w trybie manualnym ręcznie ostrzymy obiektyw na dana odległość, w naszym przypadku na kwiatek i nie przeostrzamy podczas fotografowania.

Lekcja 2_bieg

Nie należy się zrażać jeśli za pierwszym razem nie wyjdzie nam zdjęcie, ujęcie możemy powtarzać pamiętając o przerwach co jakiś czas dla zwierzaka i nagrodach za dobrze wykonane zdjęcie.

Proszę pamiętać że nawet jedno dobre zdjęcie to nasz sukces, a lekko nieostre zdjęcie też może być dobre i dawać dużo radości.

Jeśli jesteś ze Śląska lub okolic Katowic zapraszamy na nasze kursy, na których wyjaśniamy wiele podobnych zagadnień fotograficznych. Więcej na nasz temat dowiesz się w zakłądce „O nas”

Poniżej załączam kilka zdjęć, które wykonałem korzystając z tej techniki.

KursFoto_DSC5645 KursFoto_DSC5815 KursFoto_DSC8234 KursFoto_DSC8256

Kategorie: Szkoła Fotografii

Skomentuj


Polecamy

  • Agencja Probeta
  • Fotografia ślubna | Zdjęcia ślubne | Katowice, Śląsk
  • Panoramy 3D Google | Zdjęcia Firmowe Śląsk
  • Agencja Fotograficzna Jasnia.pl zdjęcia dla firm , przemysłu i usług